EQ-5 latitude stopklods

Det er et kendt problem på mange EQ-5 monteringer at latitude justerings boltene bukkes. Det skyldes konstruktionen der gør at monteringen kan bruges fra ækvator og helt op til 60º – 70º.

En løsning på dette problem er at sætte en ekstra stopklods ind i monteringen. Og efter at have bukket tre bolte, syntes jeg at tiden var inde til denne modifikation.

1/2-2015

Det var heldigvis let nok at pille skiltene på siderne af uden af ødelægge dem. Jeg brugte en lille fin skruetrækket der lige kunne komme ned i kanterne.

Bemærk den gamle (hjemmelavede) latitude bolt i messing, den er godt bøjet.

Efter lidt opmålinger og regneri var det tid til at bore et par 5mm huller. Jeg pillede ra motoren og styrringen af først for at undgå at få spåner derind. Og lagde en klud oven på for at fange det værste.

Klodsen efter en ordentlig omgang med grov fil og en lidt finere til sidst.

Det sværeste var at lave hullerne i klodsen lige så skæve som dem jeg fik lavet i monteringen.

Således endte det med at se ud, de to 5mm skruer skulle forsænkes og hjørnerne afrundes for at få plads.

Og når jeg nu var igang, så blev en 8mm gevindstand og et par bakalit greb forvandlet til to nye latitude justerings skruer, nederst til venstre her:

Det er en meget let modifikation og tog ikke mere end et par timer alt i alt.

Jeg mangler dog lige at fylde noget epoxy cement mellem den gamle tap og den nye justerings klods.

Det endte med at jeg købte dette hos T-Hansen:
http://www.thansen.dk/bil/olie-og-kemi/karosserireparation/kemisk-metal-50-gr./n1227180036/pn1227204749/

Så fik jeg smurt en klat af ovennævnte epoxy i, det er godt nok noget fedtværk at arbejde med, og det hærder utroligt hurtigt, på under et minut!!! Så rent kosmetisk blev det ikke som jeg havde ønsket, men det er proppet godt ind i hullet og udfylder det hele, så funktionelt er det nok ok.

Jeg målte lige at efter modifikationen er bredde grads intervallet 35º til 65º. Og det dækker rigelig mine behov, selv til hvis jeg skal sydpå.